Nesne Tabanlı Programlama (Object Oriented Programming)
Nesne tabanlı programlamanın temelini sınıflar (class) ve bu sınıflardaki özellikleri ve davranışları sergileyen nesneler (object) oluşturur.
SINIF (CLASS) :
Sınıf, bir şeyin özelliklerini (attributes) ve davranışlarını (behavior) tanımlar. Sınıf tanımlamak için aşağıdaki yapı kullanılır.
class SınıfAdı
{
//Metot ve İşlemler
}
NESNE (OBJECT):
Nesneler bir sınıfı temel alarak oluşturulur. Bu yüzden bir nesne temel olarak alınan sınıfın adı kullanılarak oluşturulur.
SınıfAdı NesneAdı = new SınıfAdı();
Genel olarak sınıflar soyut, nesneler daha somut şeylerdir. Ya da sınıfları cins isim, nesneleri özel isim olarak düşünebiliriz. Aşağıdaki örnekle daha iyi anlayalım.
Mesela bir canlı düşünelim. Tüm canlılar yemek yeme, solunum yapma, hareket etme, boşaltım gibi ortak davranışlara sahiptir ve tüm canlıların bir hacmi, ağırlığı, yaşı gibi ortak özellikleri vardır. Bir sınıfta tanımlı olan bu davranış ve özelliklere bir nesne ulaşır ve kullanır.
Bu örnekte Canli adında bir sınıf tanımladık ve bir canlıda olabilecek özellikler ve davranışları yazdık. Daha sonra kedi adlı nesneyi tanımladık ve sınıfta bulunan özellikleri kullanmasını sağladık.
METHOD (YÖNTEM) KAVRAMI
Bir nesnenin yapabileceği davranışlara method denir. Yukarıdaki örnekte hareketEt adıyla tanımlanan method canlının bir davranışını sergiler. Methodu çağırmak içinse aşağıdaki yöntem kullanılır.
Nesne.MethodAdı();
Yukarıdaki örnekte de gördüğünüz gibi metodu kedi.hareket(); ile çağırdık. Java da kullanabileceğiniz hazır methodlarda var. Örneğin String türde bir nesnenin karakter uzunluğunu alan length methodu gibi.
NESNE ÜYELERİNE ERİŞİM BELİRTEÇLERİ
Bir sınıf veya nesnenin üyelerine ulaşmak için 4 etiket kullanılır.
Nesne tabanlı programlamanın 3 temel özelliği vardır. Bunlar:
- Inheritance (Kalıtım)
- Encapsulation (Kapsülleme)
- Polymorphism (Çok biçimlilik)
Devamı için takipte kalınız.